1

ممنوع‌کاری نداریم!/بیش از هزار فیلمنامه معطل مانده از قبل را بررسی کردیم+اعلام عناوین هفت پروژه در دستور کار سازمان

سینماروزان: مدیران سازمان تصمیم گرفتند که براساس سند تحول، کلا “متن” را از “تولید” و “پخش” جدا کنند تا از موازی کاری ها جلوگیری شود. در ذیل این سیاست کلی سه واحد مختلف ایجاد شده به نام‌های “سیمرغ”، “تولیدات کوتاه” و “دفتر فیلمنامه”.

حسین اسدی زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی با بیان مطلب فوق به هفته نامه صداوسیما گفت: ازجمله ویژگی‌های ساختار جدید تلویزیون آن است که دیگر هیچ کاری بدون متن تاییدشده روی آنتن نمی‌رود. در ساختار قبلی بارها دیده شده بود برنامه یا محتوایی بدون متن کامل، تصویب شده و حین تولید، متن کامل می‌شد ولی حالا ابتدا متن است که باید تصویب گردد و بعد به سراغ تولید می‌روند.

وی اضافه کرد: پیشتر گفته می‌شد به دلیل کاهش هزینه های تولید فقط فیلمنامه های آپارتمانی بسازید ولی حالا توجه سازمان، افزایش دربرگیری جغرافیایی و توجه به همه اقوام و تولید آثاری در سراسر ایران است و نه فقط در پایتخت‌.

اسدی زاده با اشاره به فعالیت های انجام گرفته در دفتر فیلمنامه بیان داشت: ابتدا به سراغ پالایش طرحهای از قبل مانده رفتیم و سپس آیین نامه ها را ایجاد کردیم، سامانه ای هم در اپلیکیشن بله برای تعامل با فیلمسازان، ایجاد کردیم. در مرحله پالایش، ۱۷۶۹ فیلمنامه معطل مانده از گذشته و تعدادی کار جدید را بررسی کردیم، ۳۸۴ طرح را پذیرفته ایم و ۱۳۶ طرح نیز مجوز عقد قرارداد گرفته اند.

حسین اسدی زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما
حسین اسدی زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما

رئیس دفتر فیلمنامه رسانه ملی با ردّ شایعات ممنوع کاری برخی نویسندگان اظهار داشت: با هر آن که به جمهوری اسلامی، اعتقاد و التزام داشته باشد، کار می‌کنیم و این طور نیست که بگوییم فردی ممنوع از کار است و نمی‌شود با او کار کرد. در عین حال برای پژوهش اهمیت قائلیم؛ کار بدون پژوهش نمی پذیریم و ده درصد مبلغ قرارداد فیلمنامه مربوط به پژوهش است.

اسدی زاده تاکید کرد: باعث تاسف است که بعد از این همه سال هنوز اطلسی از فیلمنامه نویسان کشور در نقاط مختلف ایران نداریم‌. در بررسی ها ۲۵۰۰ فیلمنامه نویس، شناسایی و اطلاعات ۳۰۰فیلمنامه نویس در رتبه و درجه های مختلف تجمیع شد.

حسین اسدی‌زاده اظهار داشت: به اقتباس هم توجه داریم و نگارش حدود ۲۱فیلمنامه اقتباسی در دستور کار است و ازجمله “سرباز کوچک امام(ره)” نوشته فاطمه دوست کامی -حاوی خاطرات مهدی طحانیان که در سیزده سالگی اسیر زندانهای بعث شد- را در مسیر اقتباس داریم.

اسدی زاده درباره دیگر عناوین شاخص دفتر فیلمنامه گفت: “عبدالله” با روایت زندگی عبدالله والی، “پردیسان” که مرتبط است با سبک زندگی ایرانی اسلامی، “عمر بن عبدالعزیز” با زمینه تاریخی مذهبی، “روزهای سارایوو” درباره زندگی سه شهید بوسنی، “عفیف” درباره چند اینفلوئنسر یا همان شاخ اینستاگرامی و “قهوه با بوی باروت” که یک کمدی جنگی است، ازجمله کارهایی است که در دست نگارش داریم.