1

مرگ خودخواسته آلن دلون افسانه‌ای که به ایران آمد ولی نتوانست دوبلورش را ببیند!

سینماروزان/محمد شاکری: آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در سن ۸۸ سالگی در خانه‌اش درگذشت.

مرگ آلن دلون که شمایلی افسانه ای از یک نقش منفی زیبا بر جای گذاشت در حالی رقم خورد که او از حدود سه سال قبل و به دلیل رهایی از رنج بیماری، تصمیم به مرگ خودخواسته یا اتانازی گرفته بود.

آلن دلون که بازی در ۸۰ فیلم از جمله چندین شاهکار سینمایی را در کارنامه دارد، اولین بار در سال ۱۹۶۰ و زمانی که ۲۵ سال داشت با بازی در فیلم «ظهر بنفش» توسط «رنه کلمنت» کارگردان فیلم کشف شد.

بسیاری از فیلم‌ها با بازی «آلن دلون» تبدیل به کلاسیک‌های سینما شدند و وی در طول دوران حرفه‌ای خود با کارگردانان نامداری، چون «آنتونیونی»، «ویسکونتی»، «ملویل» و «گدار» همکاری کرد و در کنار بازیگران بزرگی، چون «ژن گابن»، «عمر شریف»، «لینو ونتورا»، «کلودیو کاردیناله»، «مونیکا ویتی» و… مقابل دوربین رفت.

دلون نخستین بار در سال ۱۹۶۱ با فیلم «لذت زندگی» قدم به جشنواره کن گذاشت و سپس با فیلم‌های «خسوف» (۱۹۶۲)، «یوزپلنگ» (۱۹۶۳) و «آقای کلین» (۱۹۷۶) حضور در جشنواره کن را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۹ جایزه نخل افتخاری کن را دریافت کرد.

آلن دلون در ایران با دوبله خسرو خسروشاهی بسیار مورد توجه قرار گرفت و آن مدل دوبله نه فقط به شمایل خودِ خسروشاهی بدل شد بلکه بارها مورد تقلید برای بازیگران دیگر قرار گرفت اما جواب نداد. آلن دلون در دهه پنجاه خورشیدی سفری هم به ایران داشت و با هنرمندانی مثل بهروز وثوقی، پوری بنایی، ایرن زازیانس دیدار کرد با این حال خسروشاهی نتوانست به دیدار آلن دلون برود.

محبوبیت آلن دلون در سینمای جهان تاثیر بسیاری داشت و در برخی کشورها و ازجمله ایران تلاش هایی شد برای ساخت و ساز بازیگران نقش منفی زیبا و خوش‌تیپ صورت گرفت و در این مسیر سعید راد ازجمله بازیگرانی بود که با چنین الگویی پا گرفت ولی از جایی به بعد و شاید به دلیل علاقه بیشتر ایرانیان به الگوی قهرمانان جوانمرد و یکه‌بزن‌های تنها، آن شمایل سازی منفی زیبا در ایران پی گرفته نشد.