1

مرگ بهزاد اشتیاقی؛ بازیگری طناز که عاشق “راز بقا” بود و دامادِ فرخ‌لقا هوشمند!

سینماروزان/حامد مظفری: بهزاد اشتیاقی بازیگر، نویسنده و طنزپرداز قدیمی تلویزیون در ۸۲سالگی مرحوم شد.

 

بهزاد اشتیاقی دوم آذرماه ۱۳۲۱ در محله راه‌آهن تهران به دنیا آمد. دبستان را در منطقه یوسف‌آباد گذارند و از همان بچگی به کار بازیگری علاقه داشت و بعد از پایان تحصیلات متوسطه جذب تلویزیون شد.

 

اشتیاقی بیش از هر چیز به خاطر ساخت و بازی در مجموعه “آقای مربوطه” اشتهار داشت؛ او در دهه پنجاه از ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ حدود چهار سال نگارش، کارگردانی و بازی در این مجموعه را برعهده داشت و در هر قسمت به شوخی با یکی از معضلات اجتماعی می‌پرداخت‌. اشتیاقی چنان که خود اذعان داشته‌ بود بابت برخی شوخی های دوپهلو بارها از سوی ساواک احضار شده بود با این حال از طریق “آقای مربوطه” توانست امثال فرهنگ مهرپرور، رافی خاچاطوریان و هادی خرسندی و… را وارد کار حرفه‌ای کند.

 

بهزاد اشتیاقی بعد از انقلاب از تلویزیون کنار گذاشته شد ولی به غیر از یکی دو سال که خارج از ایران بود، بخش عمده زندگیش در وطن گذشت. در سال‌های رونق گرفتن شبکه های ماهواره ای، بارها پیشنهاداتی به اشتیاقی برای همکاری ارائه شد ولی ترجیح داد در ایران بماند.

مرگ بهزاد اشتیاقی بازیگر آقای مربوطه
مرگ بهزاد اشتیاقی بازیگر آقای مربوطه

بهزاد اشتیاقی با اینکه یک کمدین بود ولی علاقه شخصی خود را تماشای “راز بقا” میدانست و در عین حال مهمترین مشکل کمدی های سالیان اخیر را نه بازیگری بلکه کارگردانانی می‌دانست که جهان‌بینی لازم برای ساخت محصول هنری را ندارند و صرفا به اپراتوری تن داده‌اند.

بهزاد اشتیاقی بعد از انقلاب که نتوانست مجوز کار بازیگری را بگیرد به طور حرفه ای به نقاشی پرداخته و نمایشگاه‌هایی را نیز برگزار کرد و درعین حال علاقه اش به عتیقه جات موجب شد به جمع آوری و خرید و فروش عتیقه هم بپردازد.

 

بهزاد اشتیاقی همسر فرشته مهبان بازیگر و داماد فرخ‌لقا هوشمند بازیگر بامزه‌ی شمالی بود که هر دوی اینها در “آقای مربوطه” در کنار اشتیاقی ایفای نقش می‌کردند. از این هنرمند سه فرزند دختر به جا مانده‌.