1

آقایان سیاست‌زده چرا در هشت سال اعتدال که مدیریت داشتند، مشکل بیمه بیکاری و مسکن و بازنشستگی اهالی سینما را حل نکردند؟/به جز چند نفر، همه هنرمندانی که در جریان اتفاقات ۱۴۰۱ از ایران رفتند می‌خواهند به ایران برگردند!/جناب حجاریان بفرمایند که در دهه شصت چه بر سر بیضایی، داوود رشیدی، سعید راد، جمشيد هاشم‌پور و دیگران آمد؟/اکران خارجی، آزاد است منوط به دریافت رایت پخش از تهیه‌کننده اصلی/ممنوع‌کاری امیر جدیدی، کذب است!/خدا بیامرزد سیف الله داد را که سال‌ها پیش گفت دعوای تهیه‌کننده ها هیچ گاه تمام نمیشود!!!/چه کسی نگذاشت طرح ارتقای بیمه بازنشستگی اهالی سینما، نهایی شود؟

سینماروزان: محمد خزاعی رئیس سینمای دولت سیزدهم روی آنتن زنده برنامه “هفت” در کنار مرور عملکرد خود و دردسرهایی که حین مدیریت از پاندمی کرونا تا ماجرای می‌تو و ناآرامی های ۱۴۰۱ تجربه کرده، برخی از تلاشهای خود برای بهبود امور معیشتی اهالی سینما را مطرح کرد.

محمد خزاعی اظهار داشت: برخی همه چیز را از دریچه سیاست رصد می‌کنند و اصلا سینما و فرهنگ برایشان، مهم نیست و آمارهایی می‌دهند کاملا کذب مثلا کل افراد ممنوع‌کار زیر سی نفر هستند و آنها اعداد را در ده ضرب میکنند‌.

وی ادامه داد: کمتر از سي نفر ممنوع کار هستند و بخشی از آنها اصلا از ایران رفته اند و آنجا علیه نظام فعالیت می‌کنند. بخشی هم به دلیل کشف حجاب است ولی هر کدام از اینها که بخواهند با شرایط نظام فعالیت کنند، کمکشان خواهیم کرد.

او افزود: به جز چند نفر، همه هنرمندانی که در جریان اتفاقات ۱۴۰۱ از ایران رفتند پیام دادند که می‌خواهند برگردند. اینکه دستگاه های امنیتی و مقامات قضایی چه تصمیمی خواهند گرفت، در جای خود ولی شخصا تا زمانی که هستم کمک میکنم به همه هنرمندان.

محمد خزاعی در پاسخ به شایعات ممنوع‌کاری امیر جدیدی گفت: ممنوع‌کاری امیر جدیدی برای بازی در فیلم جدید سهیل بیرقی، کذب است. امیر جدیدی با تهیه‌کننده قرارداد بسته و کار میکند‌.

محمد خزاعی
محمد خزاعی

خزاعی پیرامون صحبت‌های سعید حجاریان که به انتقاد از حجم بالای توقیف فیلم پرداخته بود، بیان داشت: تقریبا تمام فیلم‌های مساله دار، پروانه نمایش گرفتند و کسی نیست که درخواست پروانه ساخت داده باشد و پروانه‌اش صادر نشده بود ولی از جناب حجاریان که جزو متفکران دهه شصت است می‌خواهم بفرمایند که در دهه شصت چه بر سینماگران آمد؟ شما تئوریسین اتفاقات فرهنگی دهه شصت هستید یا نه؟ در همان دهه شصت چه بر سر بهرام بیضایی آمد؟ چه بر سر داوود رشيدي آمد؟ سعید راد را چه کسی فراری داد؟ چقدر سدّ سرراه مهدی فخيم زاده قرار دادند؟ جمشید هاشم‌پور را چرا ممنوع‌کار کردند؟

خزاعی تاکید کرد: همان طور که مخالف جدایی شبکه خانگی از سازمان سینمایی بودم با جدایی بنیاد پویانمایی از سازمان هم مخالفم. این طوری باشد فردا مستند هم جدا می‌شود و درنهایت با تعدد مدیریت در حوزه فیلم و سینما مواجه خواهیم بود.

رییس سینمای دولت سیزدهم گفت: برخلاف ادعاها، اکران فیلم خارجی آزاد است و ده درصد ظرفیت سینماها می‌تواند به اکران خارجی تخصیص یابد ولی هیچ پخش کننده ای فیلم دارای رایت خارجی ارائه نمیدهد برای پخش! نمی‌شود که فیلم خارجی را بدون دریافت رایت و به صورت غیرقانونی نشان داد.

محمد خزاعی با گلایه از حجم بالای اختلافات در صنوف سینما بیان داشت: خدا بیامرز سیف الله داد  سال‌ها پیش گفت دعوای تهیه‌کننده ها هیچ گاه تمام نمیشود و واقعا راست می‌گفت چون اختلافات تهیه‌کننده ها هنوز تمام نشده و فقط امیدوارم این دعواها برای منافع شخصی نباشد و برای رشد سینما باشد.

محمد خزاعی با انتقاد از سیاسی‌کاری‌ها در رأس صنف سینما گفت: آقایان سیاست‌زده چرا در هشت سال دولت اعتدال که مدیریت داشتند، مشکل بیمه بیکاری و مسکن و بازنشستگی اهالی سینما را حل نکردند؟ برای ارتقای بیمه بازنشستگی اهالی سینما ظرف شش ماه و طی رایزنی با تامین اجتماعی مساله را حل کردم و همه کارها انجام شد. بر سر کلیت، تامین اجتماعی کاملا موافق بود ولی متاسفانه یک عضو هیات مدیره خانه سینما ماجرا را راکد نگه داشت تا در دولت بعد تصویب شود! امیدوارم در دولت چهاردهم واقعا خانه سینما برود و این مساله را حل کند‌‌.

وی ادامه داد: هرچند ماجرای تخصیص بیمه بیکاری برای سینماگران در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده ولی یک پرسش دارم از خانه سینما چرا صندوقی در همان خانه سینما نمی‌گذارند تا درصدی از دستمزدهای عوامل پروژه ها در این صندوق جمع شود برای همین بیمه بیکاری؟

محمد خزاعی با اشاره به اجرای طرح مسکن دار شدن اهالی سینما گفت: خوشبختانه اين طرح اجرایی شده و به زودی به ثمر می‌رسد تا در نتیجه آن بخشی از سینماگران مستاجر بتوانند صاحب خانه شوند.

او تاکید کرد: توسعه سالن های سینمایی تا زمانی که در سازمان هستم، امتداد خواهد یافت و به زودی به ظرفیت حدود هزار سالن در کل کشور خواهیم رسید؛ روندی امیدوارکننده که البته باید باز هم ادامه یابد‌.