1

ماجرای جایگزینی بازیگر “روزگار جوانی” با فريبرز عرب‌نیا در “مختارنامه”!

سینماروزان: یکی از پیچیدگی‌های سریال “مختارنامه”، انتخاب بازیگران است و شاید سخت‌ترین کار در این زمینه انتخاب بازیگر نقش مختار و همچنین خود بازیگر بود.

 

به گزارش سینماروزان و به نقل از روزنامه کیهان، چنان که در کتاب “پرونده مختارنامه” تالیف رضا استادی آمده، بعد از برگزیده شدن فریبرز عرب‌نیا برای ایفای نقش مختار ثقفی، کار با این بازیگر خودش یک چالش بزرگ است. عرب‌نیا ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی چندان مناسبی برای همکاری در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی ندارد و اینکه میرباقری توانست با اخلاق این بازیگر چند سال کنار بیاید نشان صبر و تحمل بالای او است. به‌طور نمونه در کتاب از آغاز درگیری‌های فریبرز عرب‌نیا با عوامل ساخت این سریال از اتاق‌گریم و با عبدالله اسکندری چهره‌پرداز سریال مختارنامه یاد شده است… همچنین همان ابتدای کار تصویربرداری بر اثر برخورد کله اسب با چشمش مصدوم شد و برای درمان به تهران آمد! در کتاب می‌خوانیم: «از چند روز قبل و با حضور حسن میرباقری در سر صحنه پیام‌هایی منفی از بازی عرب‌نیا برای داوود میرباقری ارسال شده است. حسن با نشان دادن عرب‌نیا خطاب به داوود می‌گوید:«قهرمان فیلمنامه‌ات اینه؟ این‌که عرب نیست؟» بخشی از این سوء‌تفاهم به دلیل صدای خاص عرب‌نیا است. لحن او پایین است و به اصطلاح صدا از گلو بیرون نمی‌آید و این مسئله از قدرت او می‌کاهد. حسن معتقد است بهتر است تا دیر نشده داوود این بازیگر را تغییر دهد.»

 

و باز در ادامه می‌خوانیم: «… عرب نیا باید ساعت 6 صبح به سر صحنه بیاید اما ساعت 8 می‌آید! این تاخیر باعث اعتراض برخی از اعضای گروه می‌شود؛آن‌ها می‌گویند مگه عرب‌نیا کیه که داره این طوری با ما رفتار میکنه؟» حتی یک بار هم اواسط پروژه اقدامی برای تغییر بازیگر نقش مختار صورت می‌گیرد.

 

یک بار سال 1385 به‌خاطر بالاگرفتن درگیری‌ها میان عرب‌نیا و برخی عوامل کار، تصمیمی برای جایگزینی یک بازیگر به‌جای عرب‌نیا گرفته می‌شود. در کتاب می‌خوانیم: «با موافقت میرباقری، عبدالله اسکندری اتودهای اولیه را آغاز می‌کند و در نهایت با دعوت از کیهان ملکی روی چهره او‌گریمی انجام می‌شود. نتیجه عالی است! حتی به پیشنهاد اسکندری عکسی از کیهان ملکی با‌گریم مختارنامه تهیه و چاپ می‌شود و سپس روی آینه‌گریمی که عرب‌نیا همیشه مقابل آن‌گریم می‌شود قرار می‌گیرد. عرب‌نیا روز بعد با نشستن مقابل آینه و دیدن این عکس نمی‌تواند تشخیص دهد که این‌گریم مختارنامه روی چهره او نیست. عرب‌نیا درمیان گروه مختارنامه فرد محبوبی نیست و با کسی مراوده و رابطه صمیمی ندارد تا از این مسئله باخبر شود…»