شب یلدایی برنامه «هفت» و جای خالی قصه روی پرده
سینماروزان/ احسان ناظم بکایی: جمعه شب که از قضا با شب یلدا نیز مصادف شده بود، اکثر شبکههای رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی با برنامههای مفصل زنده و مهمانان متنوع سعی کردند شبی گرم را در اولین شب زمستان برای مخاطبان خود ایجاد کنند.
در این میان شبکه نمایش هم از قافله عقب نماند و به سبک و سیاق خودش شب نشینی یلدایی را روی آنتن برد. تقارن جمعه شب با شب یلدا فرصتی بود تا برنامه «هفت» که ازجمله برنامههای شاخص و ریشهدار سیماست، رنگ و بویی یلدایی بگیرد. برنامهایی که تنها برنامه زنده شبکه نمایش به شمار میرود و همین بر گرمای حضور مهمانان میافزاید.
«هفت» یلدایی چیدمانی مناسب داشت، چه ازنظر ظاهری با دکوری که مناسب این شب زینت یافته و چه از نظر محتوایی که سراغ قصه و داستان در سینما رفته بود. قصه یکی از رموز عجیب سالیان متمادی شب یلدا در دورهمیهای خانوادگی ایرانیهاست که ازقضا پاشنه آشیل سینمای ما هم محسوب میشود. چالشی مهم که چرا ما قصههای اصیل و قدیمی و عمیق داریم اما سینمایمان چنان که باید سراغ آنها نرفته و کارهای اقتباسی درخور توجهی نساخته است؟
بخش اول برنامه «هفت» گفتگویی صمیمانه با یکی از کاربلدهای قصهگویی سینمایی و سریالی بود. امرالله احمدجو که نویسنده و کارگردان آثار ماندگاری چون سریال روزی روزگاری است و این روزها همراهیاش را در نگارش سریال مهیار عیار میبینیم. او که ازقضا شب یلدا هم شب تولدش بود در چنین روزهایی در کنار داوود میرباقری دلمشغول ساخت سریال سلمان فارسی است که آن هم قصه و داستانی دیدنی و شنیدنی دارد.
مواجهه احمدجو و افخمی، دو کارگردان نامدار در قالب مهمان و مجری «هفت» و بحث شیرین قصه گویی در سینما و چرایی عدم بروز قصه در سینمای ایران، موضوعی بود که نشان داد دغدغه مهمی برای این دو نفر است.
بخش دیگری از برنامه «هفت» میزبان شهره پیرانی، همسر شهید هستهای داریوش رضایی نژاد بود. مهمانی غیر منتظره که نزدیکی روز مادر و زن عامل دعوت از وی قلمداد میشد. حضور پیرانی از این منظر جالب بود که او سه سال پیش ازجمله حامیان فیلم هناس بود که درباره همسر شهید ساخته شد و مریلا زارعی نقش خود او را بازی کرد. دفاع پیرانی از فیلم هناس نشان داد که او سینما و ضرورتهای دراماتیزه سازی و تفاوت فیلم سینمایی و مستند را میداند، بنابراین این بخش از برنامه نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و نگاه سینمایی و دغدغهمند وی را نشان داد.
بخش پایانی «هفت» با عنوان شب نشینی هفت شاهد حضور پنج منتقد در کنار افخمی بود. اگر چه تعدد مهمانان این بخش کمی باعث سردرگمی مخاطب میشد و بعضاً شاهد تداخل جملات و عبارات بودیم اما فضای گرم میان آنها با وجود اختلاف نظر در بحث روایت و قصه گویی در سینما، موضوع جالبی بود که مخاطبان را با خود همراه میکرد.
برنامه «هفت» در شب یلدا با ریتمی مناسب و آرام و شکاندن قالب ایستادن مهمانان و مجری با آرامش و تعقل از آخرین دقایق پاییز به اولین ساعت زمستان رسید.