1

سیاست علیه “پوریای ولی”، “کوروش” و “یعقوب لیث”؟/توضیحات مسعود جعفری جوزانی در چرایی عدم تولید سریال‌هایی مرتبط با تاریخ ایران

سینماروزان: کلا در ایران اراده تولید دست سازنده نیست. تلاش برای تولید در دست سازنده است ولی اراده تولید را سیاست تعیین می کند. تا موقعی که سیاسیون و نه بخش فرهنگی اراده تولید را در دستان خودشان دارند نه این سینما به جایی می‌رسد، نه کوروش ساخته‌ می شود نه «یعقوب لیث»  و نه «پوریای ولی».

مسعود جعفری جوزانی که سالها پیش و بعد از موفقیت سریال “در چشم باد” میخواست یک پروژه ملی را تولید کند، در چرایی عدم توفیق در این مساله، با بیان مطلب فوق به خبرگزاری ایسنا گفت: فیلمنامه «کوروش کبیر» و همچنین چندین داستان را نوشته ام و خیلی هم هزینه کرده‌ام تا ساخته شوند. از «یعقوب لیث صفاری» تا «پوریای ولی»  و اینها جزو آرزوهای ماست که ساخته شود. سه جلسه با روسای صدا و سیما داشته‌ام و به شدت هم دنبال این بوده‌اند که «پوریای ولی» ساخته شود ولی تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است و باید از خود آنها این سوال را پرسید. شاید ناگهانی این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: شما کار شاهکار «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی را ببینید چرا باید چنین کارگردانی فقط ۶ کار ساخته باشد؟ دست‌ها بسته است.

مسعود جعفری جوزانی
مسعود جعفری جوزانی

این کارگردان افزود: هیچ بخش خصوصی و نه هیچ سرمایه داری نیست که تا الان درک و عرق ملی برای ساخت چنین آثاری داشته باشد. آنها فقط می خواهند سود کنند و این خصلت آنهاست که دنبال سود بیشتر و کار زودبازده باشند و طبیعی است و خرده‌ای هم نباید به آنها گرفت. زمانی که در چشم باد ساخته شد، وجدانا کسی من را سانسور نکرد و کار یک سالی خوابیده بود، فقط عزت ضرغامی بود که تمام قد پشت کار ایستاد تا ساخته شد…

او سپس گفت: اگر فضا فراهم شود، دو سه کار هست که دنبال ساخت آن هستم. اگر هم این آثار را نوشتم دلیل داشتم. مثلا دلیل اینکه یعقوب لیث را نوشتم این بود که اگر یعقوب لیث نبود فردوسی هم نبود. اگر کوروش نبود، ایران نبود و اگر پوریای ولی نبود، جوانمردی نبود.