1

سانسور تیزر ۶۲ ثانیه‌ای سعید آقاخانی!؟+فیلم

سینماروزان/حامد مظفری: در روزهای اخیر تیزر تبلیغاتی یک بانک روی آنتن شبکه های مختلف تلویزیون رفته است.

 

این بانک قدیمی بعد از سالها بالاخره با طراحی یک سناریوی متفاوت، یک تیزر طنازانه و البته تخیلی(!) تولید کرده که می‌خواهد مشتریان را سوق دهد به سمت افتتاح حساب جهت کسب جایزه!

 

اینکه می‌گوییم تخیلی چون هدف تیزر -که پولدار شدن دفعتی است-هدفی تکراری است که سالهاست نه فقط بانک‌ها که بسیاری از آگهی‌دهندگان شعار آن را میدهند ولی بیشتر به درد تخیلات میخورند و به جز موارد معدود، اغلب اگر هم برنده جوایز بشویم در حد ۵ تا ۵۰هزار تومان است.

 

آنچه تیزر اخیر را دیدنی کرده سناریوی طنزی است که سعید آقاخانی برای آن نگاشته و خود به همراه تیم بازیگران “نون‌.خ” در تیزر نقش آفرینی کرده اند. آقاخانی، همان تخیل‌نگاری تکراری را با رگه های نمکین ارائه داده و همین باعث می‌شود بالاخره بعد از سالها از تماشای یک تیزر تبلیغاتی، خوشمان بیاید.

مقایسه کنید با انبوه تیزرهای دارکوبی هایپر‌های فرش و لوازم خانگی که با وجود بهره وری از بازیگران پولساز طنز چون سناریست ندارند همه چیز را به ضدّحال‌ترین شکل پیش می‌برند.

 

بله، پول که برای ساخت همه جور تیزر صرف می‌شود و همین حالا چندین کارگردان شناخته شده در حال ارائه مشاوره های میلیاردی به تبلیغاتچیان هستند ولی تفاوت در اهمیت قائل شدن برای کار است که بسیاری ندارند و برای همین حتی جرات قرار دادن امضای خویش پای کار را ندارند. آقاخانی چون جنس طنز را می‌شناسد، برای ساخت یک تیزر بانکی همان قالب طنز را برگزیده و خودش هم -در شمایل یک دزد- در مرکز تیزر قرار گرفته و همکاران نون‌خ را کنار خود به کار گرفته تا شمایل آشنای جماعت “نون.خ” فقط در کسری از دقیقه هدف را برآورده کند.

 

فقط عجیب اینجاست که همین تیزر یک دقیقه و خرده ای هم گرفتار سانسور شده و سعید آقاخانی متذکر شده که این تیزر تبلیغاتی متفاوت با ممیزی فراوان پخش میشود!

 

ممیزان انگار از مقادیری طنازی واقعی در تیزر تبلیغاتی هم احساس خطر میکند؟

برای تماشای تیزر اینجا را ببینید.

حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار
حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار