1

رونمایی از لشکر مخفی تهیه‌کننده “مختارنامه”

سینماروزان: سیزده سال پس از اولین پخش سریال تلویزیونی “مختارنامه” با موضع گیری‌های سیاسی تُند و تیز بازیگر نقش مختار ثقفی از یکسو و پخش‌های مکرر این سریال از شبکه‌های مختلف سیما در ایام ماه محرم تصور می‌شد مختار و مختاریون برای مدتی به مرخصی بروند و برای مدتی اثری از آن‌ها در رسانه‌ها نباشد اما حالا انتشار کتابی مفصل و ششصد صفحه‌ای به قلم رضا استادی -مستندساز و روزنامه نگار باسابقه که حدود یک دهه مدیریت روابط عمومی سریال مختارنامه را نیز به عهده داشت- خبر از اتفاق‌های تازه پیرامون این اثر پُرحاشیه می‌دهد.

“مختارنامه” از طولانی‌ترین سریال‌های تلویزیون است که پخش موفق آن امکان و مجالهایی مختلف برای نقد و بررسی آن ایجاد کرد اما حالا سیزده سال پس از پایان پخش این اثر،استادی در قالب این کتاب ششصد صفحه‌ای نه تنها مقطع ساخت مختارنامه را به تفصیل شرح و بسط داده بلکه به مقدمات جالب و پیچیده‌ای اشاره‌ کرده که زمینه ساخت مختارنامه را فراهم آورد.

یکی از شخصیت‌های مهم در کتاب «پرونده مختارنامه» نوشته رضا استادی، شخصیت محمود فلاح است. تهیه کننده این سریال که پرونده‌ای پُر فراز و نشیب در تلویزیون ایران دارد. از همکاری با رضا قطبی در پیش از انقلاب تا خارج کردن کامیون واحد سیار تلویزیون از صدا و سیما و پوشش زنده ورود امام خمینی (ره) به ایران.

کتاب پرونده مختارنامه نوشته رضا استادی
کتاب پرونده مختارنامه نوشته رضا استادی

استادی در این کتاب ناگفته‌هایی را از اعتقادهای فکری و حتی مذهبی فلاح روایت کرده و شرح داده که چگونه فلاح با وجود حواشی حول سریال «تفنگ سرپر» امکان تهیه کنندگی مختارنامه را در تلویزیون به دست می‌آورد. بخشی از این کتاب شرح «لشگر مخفی» محمود فلاح در تلویزیون است. این لشگر مخفی دوستان و نزدیکان فلاح هستند که زمینه پیشبرد پروژه‌ای پُرهزینه و گسترده از جنس مختارنامه را در تلویزیون فراهم کرده‌اند.لشگری که فلاح با کمک آن‌ها بر برخی مدیران وقت تلویزیونی که تمایل داشتند تا پروژه را از چنگ فلاح دربیاورند غلبه می‌کند و همواره از مدیران مخالف خود «پیش»‌است!

استادی همچنین روایت‌هایی درباره علت ممنوع‌کاری بعدی محمود فلاح در تلویزیون و پروژه‌های ناکام او پس از مختارنامه و همچنین اختلاف سلیقه های میان فلاح و کارگردان مختارنامه را در این کتاب روایت کرده است. شرح پروژه «هنگام بیداری» که فلاح پس از مختارنامه قصد تهیه آن برای سازمان هنر‌ی‌-رسانه‌ای اوج را داشت نیز از بخش‌های مهم و جذاب این کتاب است.

پرونده مختارنامه در ششصد صفحه نوشته شده و دو مقدمه «درباره کتاب» و «چگونگی نگارش کتاب» را در بخش ابتدایی شامل می‌شود و در ادامه طی ۱۰ فصل به ترتیب زمانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ روند ساخت و پخش این سریال را به صورتی داستان گونه روایت می‌کند.

 

در انتهای کتاب نیز سه تک نگاری درباره محمود فلاح،عظیم جوانروح و داوود میرباقری قرار گرفته و پایان بخش کتاب نیز آلبوم تصاویر دیده‌نشده از پشت صحنه سریال است که برای اولین بار منتشر شده. این کتاب از سوی نشر بین الملل اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.