1

روایت پرویز صیاد از توقیف و ممیزی در دستگاه پهلوی

سینماروزان: ماجرای ممیزی و نظارت و توقیف، مساله امروز و دیروز نیست و سالهاست که محصولات هنری که به دنبال شرایط پخش داخلی هستند باید از گلوگاه ممیزی بگذرند.

 

پرویز صیاد بازیگر معروف فیلم‌های صمد که سابقه ساخت چند فیلم را در کارنامه دارد به تازگی در گفتگویی با رادیو‌ال‌ای از بدشانسی هایش در کارگردانی فیلم‌های دلخواهش چنین گفته است: من بیشتر از آن که علاقه به ساخت آثار تجاری مثل “در امتداد شب” داشته باشم به ساخت فیلم‌های دغدغه‌مند مثل “بن بست” علاقه داشتم ولی بدشانسی و خوش شانسی توامان در همان تجربه کار غیرتجاری به سراغم آمد.

 

صیاد ادامه داد: وقتی بعد از ساخت و موفقیت چندین فیلم از سری صمد رفتم و براساس داستانی از آنتوان چخوف فیلم “بن بست” را ساختم فیلم توانست به فستیوال مسکو برود و جایزه بازیگری-مری آپیک- را بگیرد و مشکل از همین جا شروع شد چون برخی نشریات اروپایی تیتر زدند که “بن بست” ساختار توتالیتر پهلوی را هدف قرار گرفته که حتی عشق را زیرپا میگذارد!

 

صیاد افزود: آن تحلیل های خارجی گرچه نام فیلم مرا سر زبان ها انداخت اما باعث شد فیلم در داخل تقریبا توقیف شود و جز یک اکران خیلی خیلی محدود نصیبش نشود و انگار که در داخل اصلا اکران نشده. شاید اگر فیلم در زمان خود در داخل اکران می‌شد می‌توانستم روی ایده های غیرتجاری بیشتری کار کنم چون اینکه در خارج برایم کف بزنند و بعد در داخل مردم نتوانند فیلمم را ببینند اصلا برای قابل هضم نبود.

پوستر فیلم بن بست
پوستر فیلم بن بست