1

دلیل توقیف: شوهر گوگوش!؟

سینماروزان/حامد مظفری: رونمایی از مستند “آکادمی کیمیایی” ساخته صالح دلدم آن هم ده سال بعد از ساخت در پردیس چارسو، یک علامت تعجب پیش روی مخاطبان قرار داد آن هم ممانعت ده ساله از اکران یک مستند معمولی!

صالح دلدم در مراسم رونمایی “آکادمی کیمیایی” از توقیف ده ساله فیلم با دلایل بچگانه و بیشتر لجبازی شخصی سخن گفت.

صالح دلدم که سابقه روزنامه‌نگاری و نقدنویسی و مدیریت رسانه “ستاره سینما” را دارد از این گفت که همان ده سال قبل و بلافاصله بعد از ساخت فیلم با اینکه کیمیایی هم نسخه نهایی را پسندیده بود درخواست صدور پروانه نمایش داده ولی به دلایل واهی، به او پروانه نمی‌دادند و هر بار یک ایراد از فیلم می‌گرفتند!

صالح دلدم(نفر دوم از چپ) درکنار عوامل تولید مستند "آکادمی کیمیایی"
صالح دلدم(نفر دوم از چپ) درکنار عوامل تولید مستند “آکادمی کیمیایی”

دلدم بیان کرد: در نهایت یکی از ممیزان آن دوران در توجیهی خنده دار گفت حالا که آکادمی گوگوش راه افتاده، تو هم رفته ای و آکادمی شوهر گوگوش را ساخته ای!؟

ناگفته پیداست که منظور آن ممیز دوراندیش(!!) مسعود کیمیایی همسر سوم فائقه آتشین(گوگوش) بوده ولی بعد از رونمایی فیلم معلوم شد که این مستند به تنها چیزی که ربط ندارد زندگی شخصی کیمیایی و به‌ویژه زندگیش با گوگوش است.

“آکادمی کیمیایی” مستندی است درباره روال تربیت هنرجو در آموزشگاه مسعود کیمیایی(کارگاه آزاد فیلم) و جذاب ترین بخش مستند حرفهای خود کیمیایی است که همان اول کار می‌گوید در هیچ مدرسه ای نمی‌شود هنرمند تولید کرد و فقط می‌شود اندکی جلوگیری نمود از بروز خطاهای فاحش!

 

یک جای مستند هم مسعود کیمیایی بی نام بردن از جشنواره فجر می‌گوید هر مسابقه ای بخصوص مسابقات هنری، یک “تقلب” است چون گروهی آدم می‌خواهند برای ده ها نفر خط و نشان بکشند!

حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار در رونمایی از مستند آکادمی کیمیایی
حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار در رونمایی از مستند آکادمی کیمیایی