1

درگذشت زهره حمیدی؛ مادر محبوب طبقه متوسط که فرزند بدنسازش را چند سال پیش از دست داده بود

سینماروزان/حامد مظفری: زهره حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون در ۶۷سالگی فوت شد.

 

زهره ربیعی مطمئن با نام هنری زهره حمیدی(نام خانوادگی شوهرش حمیدی بود) زاده ۱۳۳۶ اراک بود و کار بازیگری خود را از دهه هفتاد و با آثاری بیشتر متعلق به تعاونی فیلمسازان همراه(بچه های آذربایجان غربی/ارومیه) شروع کرد.

 

حسن محمدزاده کارگردان توانمند اهل ارومیه که قبل از انقلاب فیلم “واسطه ها” را ساخته بود وقتی بعد از انقلاب فیلم “مترسک” را ساخت و مورد تحسین قرار گرفت با همراهی یدالله صمدی، محمد برسوزیان، حسن هدایت و…، تعاونی فیلمسازی همراه(گروه فیلمسازی همراه) را بنیان گذاشته و فیلم‌هایی مثل “اتوبوس”، “ایستگاه”، “دمرل” و…، محصول همین تعاونی بود‌.

 

زهره حمیدی با فیلمی خاطره‌ساز از گروه همراه با عنوان “دلاوران کوچه دلگشا” و ایفای نقش بانویی متین و میانسال(گلدونه خانم) که مدیر یک کافه است کار بازیگری را شروع کرد و در سال‌های بعد نیز بارها با فیلمهای گروه فیلمسازی همراه و ازجمله “چشم شیطان” و “عصیان” و… همراه شد.

 

حمیدی بازی در تلویزیون را نیز با حسن هدایت و سریال “کارآگاه” استارت زد و در دوران کاری خود چه در سینما و چه در تلویزیون توانست با کارگردانان مختلفی از کامران قدکچیان(بهشت گمشده) و داوود میرباقری(مسافر ری) گرفته تا بهمن فرمان آرا(بوی کافور عطر یاس)، سیروس مقدم، کیانوش عیاری(روزگار قریب)، کمال تبریزی(دوران سرکشی)، احمدرضا درویش(رستاخیز)، داریوش فرهنگ(تکیه بر باد و شبهای تهران)، رامبد جوان(ورود آقایان ممنوع) و…، کار کند؛ شاید چون شخصیتی متواضع و محترم داشت و همواره احترام را در کارگردانان برمی‌انگیخت.

 

آنچه از بررسی کارنامه بازیگری زهره حمیدی برمی‌آید توانایی اش در خلق یک کاراکتر برزخی میان زن سنتی و زن مدرن بود. شمایل او نه یک زن سنتی کامل و نه یک زن مدرن مطلق بود و همین کمک کرد که او سال‌ها بتواند یک زن همه‌فهم طبقه متوسط را بازی کند.

 

او نه مانند مهناز افضلی، فریماه فرجامی و بیتا فرهی نماد زن مدرن شد و نه مانند ثریا قاسمی، پروانه معصومی، حمیده خیرآبادی و… آن شمایل مادر سنتی را داشت پس با حداقل کار بر میمیک، نقش یک مادر دوست داشتنی طبقه متوسط را که هم پیوند به سنت دارد و هم حرف جوانان امروزی را میفهمد، ایفا کرد.

 

زهره حمیدی دو پسر دوقلو(حامد و حمید) و دو دختر داشت. حمیدی چند سال پیش یکی از پسرانش(حامد) را به دلیل سکته‌ی قلبی منتج از عوارض استفاده از داروهای بدنسازی از دست داده بود.

 

انگار آن شمایل بینابین برزخی میان سنت و مدرنیته، متکی بر سبک زندگی خود حمیدی هم بود چنان که وقتی در برنامه “ماه عسل” حاضر شد و از چرایی مرگ زودهنگام فرزندش گفت تاکید کرد که هیچ گاه نخواسته با فرزندش برخورد حذفی کند و خوشحال بوده که فرزندش، ورزش می‌کند ولی…