1

درگذشت رضا قطبی؛ اولین رییس تلویزیون

سینماروزان/محمد شاکری: رضا قطبی اولین رئیس تلویزیون ملی ایران در ۸۶ سالگی در پاریس فوت شد.

 

رضا قطبی در فروردین ۱۳۱۷ در لاهیجان متولد شد.او فرزند محمدعلی قطبی (مهندس ساختمان و مقاطعه کار) و لوئیز صمصام بختیاری و همچنین پسردایی فرح دیبا (همسر محمدرضا پهلوی) بود.

 

فرح دیبا به دلیل مرگ پدرش سهراب دیبا، از کودکی با خانواده قطبی زندگی می‌کرد و همین باعث نزدیکی او با خانواده قطبی شد.

 

رضا قطبی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ایتالیایی‌ها و دوره دبیرستان را در مدرسه فرانسوی‌ها گذراند. سپس به کمک بورس خیریه ایزابل تهران به همراه دخترعمه‌اش فرح دیبا جهت ادامه تحصیل رهسپار فرانسه شد و در رشته مهندسی برق در پلی‌تکنیک پاریس مشغول به تحصیل گردید. او در دروس ریاضی از استعداد خوبی برخوردار بود و ظاهرا از دانشجویان ملی‌گرای منتقد سلطنت بود ولی پس از ازدواج فرح پهلوی با محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۸، تحصیلات خود را به پایان رساند، به ایران بازگشت و به دربار راه پیدا کرد.

 

رضا قطبی ابتدا در دفتر کوچکی وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی مشغول به کار شد و طرح های مربوط به تأسیس یک تشکیلات بزرگ تلویزیونی را تهیه می‌کرد، تا اینکه به ریاست تشکیلات جدید «سازمان تلویزیون ملی ایران» منصوب شد و در مدت کوتاهی توانست دستگاه رادیو و تلویزیون ایران را به صورت منظم راه بیندازد و توسعه بدهد. قطبی بعد از انقلاب، مدتی در تهران به‌صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و درنهایت به آمریکا و بعد اروپا نقل مکان کرد.