حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمنسبز درباره اکران نسخهی سینمایی “پایتخت”، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و…
سینماروزان: هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز با اظهار تأسف از عدم ساخت و اکران نسخه سینمایی مجموعه «پایتخت ۷» گفت: «کاش نسخه سینمایی پایتخت ۷ ساخته میشد و به پرده سینماها میآمد. این اثر میتوانست یکی از نقاط عطف گیشه نوروزی 1404 باشد.»
به گزارش سینماروزان با توجه به رونق نسبی فروش و مخاطب آثار سینمایی در سال 1403، این انتظار بود که اکران نوروز 1404 وضعیت بهتری داشته باشد. در روزهای گذشته آمارها و گزارشهای متناقضی از وضعیت اکران نوروز ارائه شده است و نشان میدهد بررسی و تحلیل این مقطع زمانی اکران نیازمند یک نگاه همه جانبه است. برخی معتقدند که با وجود تنوع آثار در اکران نوروزی شرایط آنچنان که انتظار میرفت برای فروش فیلم و سالن داران سینمایی مطلوب نبوده است. به گفته این کارشناسان، همزمانی اکران نوروزی با شبهای قدر و همچنین گران شدن بلیت در شرایط اقتصادی امروز جامعه ایران در ایجاد چنین شرایطی تاثیرگذار بوده است.
برای فهم دقیقتر شرایط حاکم بر اکران نوروزی، با هادی اسماعیلی مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری «بهمن سبز» گفتگو کردیم. بیش از یک سوم سالنهای سینمایی کشور ذیل بهمن سبز تعریف میشود و انتظار میرود برآوردی که از رشد فروش و تعداد مخاطبان در این مجموعه ارائه میشود ما را به واقعیتهای موجود اکران نزدیکتر کند. به گفته هادی اسماعیلی، سال 1404 از جمله سالهای پررونق سینمای ایران خواهد بود و برای قضاوت در مورد مختصات اکران امسال آن هم با تکیه بر اعداد و ارقام اکران نوروز، هنوز زود است.
بهترین اکران نوروزی سالهای اخیر را داشتیم
مدیرعامل بهمن سبز در خصوص ویژگیهای اکران نوروزی 1404 گفت: « اگر بخواهیم اکران نوروز 1404 را مقطعی و در نسبت با نوروز سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگویم که به لحاظ تعداد مخاطب و هم به جهت رشد فروش، سینماها وضعیت بهتری نسبت به اکران سالهای گذشته داشتند. اما آن چیزی که عمدتا مورد انتقاد سینماداران است، اینکه روند صعودی که سینمای ایران از نیمه دوم سال گذشته در پیش گرفته بود در اکران نوروزی با یک افت نسبی مواجه شد که البته این هم قابل پیش بینی بود. باید یادآور شوم که اکران نوروزی 1404، در شرایط خاصی رقم خورد که میزان فروش و تعداد مخاطب را باید بر مبنای این شرایط قضاوت کرد. اکران نوروز از سه هفته قبل تعطیلات شروع شد و به دلیل اینکه روزهای اول نوروز با ایام شهادت حضرت علی (ع) همزمان شده بودند، سینمای کشور با یک اکران نوروزی دو پاره مواجه بود و از روزهای چهارم فروردین ماه، یک عزم و توان جدی برای بازگرداندن مخاطب به سینما نیاز داشت.»
اسماعیلی ادامه داد: «اگرچه اکران نوروز 1404 در نسبت با انتظاراتی که پیش از عید وجود داشت، آنچنان مطلوب نبود، اما معتقدم جزو بهترینهای اکران نوروزی سالهای اخیر سینمای ایران است. راهکار تنوع ژانر باعث شد که عددهای فروش بین آثار سینمایی تقسیم شده و انحصار «فروش سینما به کمک کمدی» شکسته شود. این خیلی امیدوارکننده بود که سیاستهای توزیعی سینما به نفع ترکیب کامل فروش فیلم باشد. سالن داران سینما در هماهنگی کامل با پخش کنندگان و صاحبان آثار سینمایی، برنامههای متنوع تبلیغاتی برای جذب و حضور مخاطبان سینما تدارک دیدند و همین باعث شد که آثار سینمای کودک، انیمیشن، تاریخی و فیلم جنگی در یک قواره همسنگ با آثار کمدی قرار گیرند.»
آیین سینما رفتن را باید زنده نگه داشت
این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «این میزان توجه به اکران نوروز و توقعی که در این سالها برای چنین مقطع زمانی نمایش فیلم به وجود آمده است را درک میکنم و خیلی هم ارزشمند است؛ اما آیا فقط باید از سینمادار توقع داشت که باعث رونق سینما شوند. پس سهم نهادهای مختلف در تبلیغ و دعوت به تماشای فیلم در سینمای ایران چه میشود؟ این واقعیتی است که آیین سینما رفتن از سبد فرهنگی خانوار ایرانی در حال حذف شدن است و دلایل متعددی هم دارد که یکی از آنها مسئله اقتصادی است و راهکارش قیمتگذاری بهینه بلیت سینما است.»
اسماعیلی ادامه داد: «معتقدم که اگر بخواهیم سینما در مقاطع مختلف زمانی رونق داشته باشد، باید تمام ارگانها و نهادهای فرهنگی به فکر توسعه مخاطب باشند و برای آن برنامه ریزی کنند. یکی از روشهای توسعه دایره مخاطبان سینما این است که شرایطی فراهم شود تا مخاطب قهر کردهی با سینما، دوباره به سالن سینما بیاید.»
حیف که پایتخت در سینما پخش نشد
این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به موفقیت سریال پایتخت در تلویزیون و همچنین اهمیت ساخت و نمایش نسخه سینمایی این اثر تلویزیونی گفت: «رسانه ملی میتواند در تولید و پخش فیلمهایی با مضمون خانواده به یاری سینمای ایران بیاید. این مهم در سالهای نه چندان دور سینمای ایران اتفاق افتاده و خاطرات خوشی را هم رقم زده است. مدیران تلویزیون در شرایط فعلی میتوانند با درک ظرفیتهای ارزشمند رسانه ملی و با توجه به اهمیت تولید آثار طنز و خانوادگی در سینمای ایران به بازگشت مخاطب کمک کنند. به عنوان مثال پخش فصل هفتم سریال پایتخت که باعث آشتی مخاطب با تلویزیون شد، میتوانست در قالب یک نسخه سینمایی هم عرضه شود؛ اما حیف که سینما از این فرصت بینصیب ماند.»
او ادامه داد: «شنیدهام در ابتدا قرار بود نسخهای سینمایی از این سریال محبوب برای اکران نوروز ۱۴۰۳ آماده شود و نسخهای دیگر هم بهصورت سریال برای رسانه ملی در نظر گرفته شود. به نظر من تصمیم خوبی بود اگر عملی میشد چون سریال پایتخت و کاراکترهای آن، تبدیل به یک اثر ملی شدند و میتوان بر اساس یک طراحی دقیق در نقاط مختلف توزیع از ظرفیتهای آن بهره مند شد. ای کاش نسخه سینمایی پایتخت ۷ به پرده سینماها میآمد و فکر میکنم نمایش این فیلم میتوانست یکی از نقاط عطف گیشه نوروزی 1404 باشد.»
اسماعیلی در پایان بر لزوم بازنگری در تقویم اکران و هماهنگی بیشتر میان تولیدکنندگان، پخشکنندگان و سالنداران برای بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی موجود تأکید کرد و گفت: «با توجه به تنوع ژانر و سلیقه در فیلمهای آماده نمایش، امیدواریم که سال ۱۴۰۴ یکی از پرمخاطبترین سالهای سینمای ایران شود.»