حرفهای مهدی سجاده چی- از داوران فجر چهلم- روی آنتن زنده⇐شهاب حسینی هیچ اعمال نفوذی در داوری نداشت!/به شهاب این امتیاز را داده بودیم که کاندیداهای اولین بخش توسط او اعلام شود!/هیچ تماس تلفنی بر من اثر نداشت!/همه فیلمهای جشنواره را جدی در نظر گرفتیم!/حتی فیلم “ماهان” نزدیک به کاندیداتوری بود!/”ملاقات خصوصی” از نظر فیلمنامه دچار مشکلات جدی بود و بازی پریناز ایزدیار اشکال اساسی داشت!/”بدون قرار قبلی” از دو سکانس ضربه خورد!/بازی پژمان جمشیدی در “علفزار” خوب بود اما بازی جواد عزتی در “مرد بازنده” یکدست نبود!/وقتی میشود یک تهیهکننده با ۲۰۰ میلیون تومان، بلیت بخرد و فیلمش را از انتهای جدول فروش به صدر برساند معلوم است که آرای مردمی شبهه دار است!!/ هر هیات داوران سلیقه ای دارد و آنچه در اختتامیه دیدید سلیقه هیات داوران چهلم بود!
سینماروزان: هر سال در جشنواره عموماً چهار یا پنج فیلم خوب وجود دارد که در برخی از سالها این تعداد به یک فیلم هم رسیده است و مابقی فیلمها متوسط و زیر حد متوسطند.
مهدی سجاده چی عضو هیات داوران فجر چهلم با بیان مطلب فوق در برنامه زنده شهرفرنگ شبکه افق گفت: اعتبار داوری در همه ادوار به موجب همین فیلمهای خوب است. امسال نیز به نظر هیات داوران چهار تا پنج فیلم خوب وجود داشت که عبارتاند از: موقعیت مهدی، علفزار، برف آخر، بدون قرار قبلی و نگهبان شب.
سجادهچی درباره روند داوری فیلمها توسط خود و دیگر همکارانش بیان کرد که ما بعد از دیدن هر فیلم مدتی را استراحت میکردیم و درباره آن صحبت میکردیم و بعد فیلم بعدی را تماشا میکردیم. بعد از دیدن 11 فیلم یک جلسه طولانی برگزار کردیم و درباره فیلمها حرف زدیم و بعد از تماشای تمام آنها یک جلسه جمعبندی داشتیم و درباره سیمرغها حرف زدیم. نکته مهم اینکه در مورد هیچ فیلمی کار به رأیگیری نرسید و نظرمان به هم نزدیک بود.
او ادامه داد: عموماً در داوری هر چه به پایان نزدیک میشویم چگالی نقطه نظر مشترک میان داوران بیشتر میشود و برای ما هم در آخر نیز روشن بود که چه فیلمی خوب است و چه فیلمی بد. عموماً جوایز بین فیلمهای شاخص مطرح میشود اما ما این کار را نکردیم و 22 تا فیلم منتخب را دیدیم و همه را جدی در نظر گرفتیم حتی فیلم «ماهان» که انتقاد جدی به آن وجود داشت برای موسیقی نزدیک به کاندید بود. ما همه با هم فیلمها را تماشا کردیم و کسی تکی فیلم ندید. در مورد سه فیلم «موقعیت مهدی»، «علفزار» و «برف آخر» تقریباً تکلیف آنها روشن بود و معلوم بود که نظرمان در مورد آنها یکسان است و تغییری در نظرات مشترکمان نداد اما در مورد دو فیلم تراکم نظر بیشتر بود و به مرور جای این دو با هم عوض شد. یکی فیلم «نگهبان شب» و دیگری «بدون قرار قبلی». فیلم بدون قرار قبلی فیلم دیریاب و دشواری است و از دو سکانس ضربه میخورد…
این نویسنده سینما درباره شایعاتی در مورد اعمال نفوذ شهاب حسینی در میان داوران گفت: او هیچ اعمال نفوذی نداشت و اینکه نظری بدهد که روی دیگران اثر بگذارد غلط است زیرا داوران عموماً سن بالایی داشتند و بیهوده نظر دیگری روی آنان اثر نداشت. هرکدام از ما نامزد بخش خود را در پایان اعلام میکرد و شهاب حسینی نیز بخش بازیگری را اما این امتیاز را به او داده بودیم که اولین بخش توسط او اعلام شود. نظرات ما با هم تفاوتهایی داشت اما در نهایت یکدست بودیم.
او گفت: هیچ اعمال نفوذی نسبت به ما در کار نبود و تنها یک جلسه بعد از جمعبندی را آقای نقاشزاده بهصورت مجازی داشتیم که نظرشان را در مورد تقویت سینمای ملی و مسائل استراتژیک گفتند که طبیعی بود. البته به من تلفنی زده میشد برای اینکه نسبت به فیلمی نظرمان مثبت باشد یا منفی اما اینکه این حرفها روی ما اثری داشته باشد، باید بگویم که خیر.
این داور جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از صحبت خود در پاسخ به مجری برنامه درباره چرایی عدم انتخاب پژمان جمشیدی و جواد عزتی به عنوان برنده و نامزد بازیگر گفت: من هم به عنوان داور جشنواره بعد از یک هفته از اتمام آن این حسرتها را دارم اما در نهایت جایزه اصلی متعلق به امین حیایی شد. فیلم «علفزار» از ابتدا تا انتها مدام تنش داشت. نیازی نبود که بازیگر راکورد و حس خودش را عوض کند البته بازی جمشیدی خوب بود اما بازی امین حیایی در فیلم حس را بهتر تا انتهای فیلم نگه داشت و به مخاطب منتقل کرد. بازی جواد عزتی در “مرد بازنده” نیز یکدست نبود و اشتباهات ساختاری در فیلم مانند پیرنگ باعث شد تا به بازی عزتی لطمه بخورد.
سجادهچی درباره علت نادیده گرفته شدن فیلم “ملاقات خصوصی” بیان کرد: این فیلم از نظر فیلمنامه دچار مشکلات جدی بود و بازی نقش اول زن-پریناز ایزدیار- اشکال اساسی داشت. این تصویر که در محلهای ویران و منهدم، انسان فرشتهسانی وجود داشته باشد که شفا بخش باشد و مدام در گل و گیاه و طبیعت پیام انسانی بفرستند و بعد یکباره درگیر ماجرای پلشتی بشود، شکل نگرفته بود. فیلم از نظر فیلمنامه ایرادات غیر قابل بخششی داشت.
او با بیان اینکه نگاه جشنوارهای با نگاه مردمی در جشنواره فیلم فجر تفاوت دارد، گفت: فیلم دینامیت الان به عنوان پرفروشترین فیلم ایران شناخته میشود. اگر این فیلم در جشنواره بود به عنوان فیلم مردمی انتخاب میشد اما آیا واقعاً با نگاه جشنواره همسان است؟ برای آنکه نوع اقناع شدن و رضایتمندی داور که تخصص سینمایی دارد با نگاه عمومی فرق دارد. اگر ملاقات خصوصی مشکلاتی که گفتم را نداشت و بهترین فیلم جشنواره هم میشد، یکی از درخشانترین ادوار جشنواره را داشتیم. وقتی این دو نوع سلیقه مردمی و داوران، محل تلاقی پیدا کند، خوب است.
نویسنده فیلمنامه “روز سوم” بیان کرد: من همه فیلمهای تولیدی یک سال اخیر را ندیدهام، اما طبیعی است که اگر ترکیب داوران یا هیأت انتخاب عوض شود، فیلمهایی که ما انتخاب میکردیم با فیلمهای دیگر میتوانست جابهجا شود. اما حتماً اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، برای این انتخاب دلیلی داشتهاند. به هر حال هر هیات داوران سلیقه ای دارد و آنچه در اختتامیه دیدید سلیقه هیات داوران چهلم بود.
وی در بخش دیگری درباره لو رفتن اسامی فیلمهای جشنواره گفت: این موضوع بهشدت ما را غصه داد و خستگی مرگآوری ایجاد کرد. کاری کرد که فشار روحی آن باعث شد تا در منزل نتوانم که روی پا بایستم. پیگیری این موضوع با مدیریت جشنواره فیلم فجر است. باید مدیریت جشنواره کاری کند که مو لای درز آن برای سال آتی نرود و کسی سوءاستفاده نکند. اما من هیچ تصوری از علت وقوع آن ندارم و نمیدانم که چه کسی و به چه علتی این کار را کرده است.
او با بیان اینکه روند رأیگیری بخش مردمی جشنواره فیلم فجر اشکال جدی دارد گفت: هر سال در این باره دعوا میان تهیهکنندههای فیلم وجود دارد. تا زمانی که ایرادهایی که ایجاد شائبه کند باشد این بخش مانند زخمی در گلو میماند. حتی میشود یک تهیهکننده با 200 میلیون تومان، بلیت بخرد و فیلمش را از انتهای جدول فروش به صدر برساند و در این شرایط آرای مردمی شبهه زاست.
سجادهچی همچنین درباره فیلمسازانی که از جشنواره فیلم فجر خداحافظی کردند گفت: ترجیحم این است که هر دو بمانند و باز فیلم بسازند. هر سال در جشنواره فیلمی هست که بهتر بهنظر رسیده است. سالهایی بوده که فیلمهای این دو کارگردان دیده شدند و دیگران دیده نشدهاند. اگر این فرضیه وجود دارد که فشاری از سوی داوران بوده که فلان فیلم جایزه بگیرد و دیگری نگیرد، چرا این موضوع مانند لو رفتن اسامی فیلمها فاش نشده است؟!
وی در پایان درباره جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره باید دبیر و مدیر ثابت داشته باشد، اعتبار جشنواره به دبیرش است. جشنواره فیلم فجر باید ثبات داشته باشد اینگونه برای سالهای بعد نیز میتواند خطدهی و استراتژی بهتری داشته باشد. اینگونه جشنواره میتواند اشتباهاتش را نیز جبران کند.