حرفهای منوچهر شاهسواری درباره احتمال اکران “قاتل و وحشی”، مورد عجیب سیمرغ مردمی “پیشمرگ”، تقسیم جوایز بین ارگانها، وضعیت دبیری جشنواره فجر سال بعد و…
سینماروزان: منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر۴۳ در ایام جشنواره روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشت از منظر تلاش برای نمایش یک سری فیلمهای مشکلدار در جشنواره که در اغلب موارد، موفق و در یک مورد و نمایش “قاتل و وحشی”، ناممکن شد.
شاهسواری در گفتگویی تفصیلی با شبکه شرق درباره حواشی مختلف جشنواره فجر۴۳ حرف رد و هرجا که نخواست برون ریزی کند با عبارت “ولش کن” بحث را عوض کرد. او گفت: تنه اصلی سینمای ایران فعلا همین جشنواره فجر است که درطول سالیان، بار زیادی داده و میشود به آن تکیه کرد. سینمای ایران چاره ای ندارد جز اینکه حتی با وجود همه حذف و تعدیلات دوباره بلند شود و سرپا بایستد و چه خوب است که این ایستادگی از مسیر جشنواره فجر باشد.
شاهسواری با ردّ امتیازدهی به ارگانها در جشنواره بیان داشت: تقاضاهای زیادی برای تخصیص سالن های جشنواره فجر به ارگان ها و نهادها داشتیم ولی با وجود پیشنهادات مالی بالا، همه تقاضاها را رد کردیم و فقط به اهالی رسانه و صنف سینما، سالن دادیم و البته که ارگان ها هم آزاد بودند در اینکه بروند و در سینماهای مردمی فیلم ببینند. اتفاقا باید کنار مردم فیلم دید تا دریافت مردم چطور می اندیشند.
منوچهر شاهسواری پیرامون ماجراهای بخش خارج مسابقه فجر۴۳ گفت: در بخش خارج مسابقه فیلمهای مختلفی بود و نمیدانم چرا فقط بر یک فیلم-قاتل و وحشی- تمرکز کرده اند. البته به نظرم همه فیلمها باید لااقل یک بار اکران شوند و در این بخش خارج مسابقه، فیلمهای غریزه،لاک پشت، سودابه و پیرپسر و رکسانا هم بود. چرا درباره ارزشهای آنها کمتر میگوییم و تمرکز میکنیم بر عدم نمایش همان یک فیلم که آن هم در اختیار ما نبود. وقتی بی دلیل به یک فیلم ضریب میدهیم یعنی بقیه فیلمها را تحقیر میکنیم. حتی به یکی دو تن از داوران جشنواره هم گفتم شما میتوانید درباره یک فیلم خاص صحبت کنید ولی نباید بقیه آثار را تحقیر کنید.
او افزود: درباره داوران فجر اولا که بگویم به هیچ کس بیش از دو بار داوری فجر را پیشنهاد نکردم و به هیچ کس هم نگفتم همکارش در هیات داوران کیست و این امر را موکول کردم به بعد از تمایل برای داوری. ثانیا به نظرم در داوري به هیچ کس ظلم نشد و اگر تقسیم جوایز بین ارگانها در کار بود که بسیاری از آنها که برنده نشدند اصلا در اختتامیه حاضر نمیشدند.
دبیر فجر۴۳ با اشاره به ماجراهای سیمرغ مردمی اظهار داشت: اینکه چرا فیلمی که سیمرغ مردمی را گرفت-پیشمرگ- در اکران نفروخت نیاز به بررسی جامعه شناسانه دارد! آنها که در علوم اجتماعی هستند باید بیایند و بررسی کنند که چرا گاهی بهترین فیلم مردمی فجر حسابی میفروشد و گاهی در اکران عمومی، شکست میخورد. البته که بحث تبلیغات هم موثر است، برخی فیلمهای موفق در اکران، کلی ایده تبلیغاتی دارند و برخی، هیچی ندارند!! ولش کن…
او درباره یکی از کمبودهای جشنواره فجر گفت: برای پیدا کردن پوسترهای برنده های ۴۳ دوره جشنواره فجر مکافاتی داشتیم و انگار حفظ آرشیو این جشنواره اصلا اهمیتی ندارد. واقعا چرا نباید اسناد ۴۳ دوره جشنواره را حفظ و در موزه سینما نگهداری کنیم؟ میل به نابودی اسناد در جشنواره یا بهتر بگویم بی اهمیت بودن اسناد جشنواره، واقعا عجیب است. چرا کل اسناد ۴۳ دوره جشنواره فجر را در همان سایت جشنواره بارگذاری نمیکنند؟
شاهسواری تاکید کرد: درباره دبیری جشنواره فجر سال آینده هیچ پیشنهادی نداشته ام و وقتی پیشنهاد نبوده چرا باید فکر کنم به دبیری سال بعد؟