1

بازگشت “هادی و هدی” با پسرعمه زا!؟

سینماروزان: رضا فیاضی خبر از اجرای یک نمایش در تالار هنر با حضور عروسک‌ها یا بهتر بگوییم شخصیت‌های ماندگار یکی از مجموعه های دهه ۶۰ با عنوان “هادی و هدی” داده است؛ در این بازگشت امیر سلطان احمدی-عروسک گردان پسرعمه زای کلاه قرمزی و نویسنده متون جناب خان- هم حضور خواهد داشت. البته معلوم نیست این بازگشت با موافقت تلویزیون که رایت مجموعه در اختیارش است مواجه خواهد شد یا نه؟

رضا فیاضی به ایران تئاتر گفت: شخصیت‌های هادی و هدی در دهه ۶۰ برای مجموعه‌ای به همین نام توسط من و رضا شمس خلق شدند. من و گروهم سال ۱۳۹۸ پس از سال‌ها در حال آماده‌سازی اثری بر اساس این کاراکترها به عنوان نمایش «هادی و هدی و وروره جادو» برای کودکان و نوجوانان بودیم که متاسفانه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از ادامه روند تمرین این نمایش بازماندیم.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت پنج سال به دعوت رئیس تالار هنر و البته به شرط تامین بودجه قرار است این نمایش را دوباره برای اجرا آماده کنم. شعرهای این اثر پیش از این نوشته شده بود اما اکنون بخش‌هایی از این اشعار برای ایجاد فضایی ریتمیک توسط امیر سلطان‌احمدی در حال بازنگری است.

این هنرمند با تاکید بر اهمیت تامین بودجه برای تولید اثر نمایشی افزود: کار کودک همواره پرهزینه‌تر از تولید نمایش برای گروه سنی بزرگسال است. ما برای تولید یک نمایش کودک نیاز به بودجه و حمایت بیشتری داریم، چرا که آثار این گروه سنی نیازمند ساخت عروسک، موسیقی متناسب، همچنین دکور متفاوت است. هنرمندان پیشکسوتی چون رضا بابک، بهرام شاه‌محمدلو و دیگر عزیزانی که پیش از این در زمینه فعالیت داشته‌اند بیش از هر چیز به دلیل عدم حمایت و نبود بودجه از ادامه روند فعالیت در عرصه تئاتر کودک و نوجوان دور شده‌اند. ما دیگر جوانان سابق نیستیم که دل‌مان بخواهد با سختی و تن دادن به هر شرایطی به کاری را به اجرا برسانیم؛ اکنون دل‌مان می‌خواهد به دور از دوندگی‌های معمول کاری شسته رفته را روی صحنه به نمایش بگذاریم و این امر تنها با تامین بودجه و شرایط محقق خواهد شد.

«هادی و هدی» یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های عروسکی تلویزیون است که برای بچه‌های دهه ۶۰ تبدیل به نوستالژی شده است؛ عروسک‌هایی که در مقابل یک پرده سیاه و تاریک نقش‌آفرینی می‌کردند. طراحی آنها به گونه‌ای بود که بدون اینکه دهان‌شان باز شود، صحبت می‌کردند و چشم‌های‌شان هم بی‌حرکت بود. گاهی نخ‌هایی که به دست‌شان بود هم به‌وضوح دیده می‌شد، با این حال به عروسک‌های محبوب ما تبدیل شده بودند. در کنارشان خانواده‌ای بود که شامل پدر و مادر و مادربزرگ می‌شد و هر یک از تجربیاتش برای تربیت بچه‌ها استفاده می‌کرد.