1

آقای مسعود پزشکیان! از این فاجعه فرهنگی جلوگیری کنید

سینماروزان: محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده قدیمی سینما  و از مدیران پویافیلم و مدیر فعلی پارسافیلم، در نامه ای برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور، از او خواسته جلوی ورود افراد فاقد صلاحیت به وزارت ارشاد و معاونت سینمایی دولت چهاردهم را بگیرد و در انتخاب مدیران، به درخواست‌های اهالی هنر و سینماگران توجه نماید.

 

متن نامه حسین فرحبخش را بخوانید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

رئیس‌جمهور ایران

 

سلام‌علیکم

 

همان‌طور که خودتان عنوان کردید، همه دوستان و یاران حضرت‌عالی، خود و دوستانشان را برای وزارت به شما معرفی می‌کنند بنابراین لازم دانستم  تا در این برهه حساس و سرنوشت‌ساز، نکاتی را به اطلاع شما برسانم:

 

اینجانب بنده خدا، نه اصلاح‌طلبم و نه اصولگرا و فقط در صراط مستقیم حجت‌بن‌الحسن (روحی‌فداک) حرکت می‌کنم، به عنوان تنها تهیه‌کننده و کارگردان مستمر بخش خصوصی شناخته می‌شوم که از سال ۱۳۶۰ بدون دریافت هرگونه رانتي تاکنون ۶۰ فیلم سینمایی با سرمایه شخصی ساخته و اکران نموده‌ام و از ابتدای انقلاب، خود را مقید به شرکت در انتخابات‌ دانستم اما از سال ۹۶، تشخیص دادم دیگر حضورم در انتخابات بی‌اثر و بی ثمر است، تا اینکه ‌با حضور جنابعالی در انتخابات ۱۴۰۳، بارقه‌ای از امید در دل مردم ایران از جمله اینجانب ایجاد شد؛ مردی وارد میدان شده بود که خود را خاک پای مردم ایران می‌نامید و اعلام می‌کرد که در خدمت مردم است. باید به این مرد میدان‌ اعلام کنم اکنون که زمان انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متاسفانه نجوا و نواهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

 

باید به خدمت شما گزارش دهم که رانت‌خواران، تمامیت‌خواهان و سهم خواهان، طبق‌معمول دچار خطای محاسباتی شده‌اند و در فضای مجازی، نظراتی را به شکل گسترده، در مورد وزیرانی که قبلا امتحان خود را پس داده‌اند، منتشر می‌کنند. در این زمینه، لازم است به این مورد مهم اشاره شود که افراد مورد وثوق این جریان، پیشتر، هر چه داشته‌اند را ارائه کرده و اکنون نوبت به فکرهای جدید است.

 

البته بنده نگرانی خود را در زمان مناظره‌ها، با انتخاب مشاوران فرهنگی شما، اعلام کرده بودم. گفتم که ایشان در دهه ۶۰، عملکرد خوبی نداشتند و سبب آواره شدن همان انسان‌هایی شدند که شما می‌گوئید خاک پای آنها هستید. این افراد تفکر واپس‌گرایی دارند که در تضادی کامل با کار فرهنگ و سینمای امروز قرار داشته و لذا در تلاش هستند تا اوامر و منویات خود را به شما تحمیل کنند.

 

خبر بدتر، زمانی بود که اسامی اعضای کمیته فرهنگ اعلام شد که متاسفانه با فضاسازی های توخالی سعی داشتند افرادی که در مدیریت و در سابقه کارنامه‌ی شکست خورده و پر از خسارت دارند را به روش های مختلف به کارگروه تحمیل کنند.

 

چه بگويم از اواسط دهه ٨٠ كه شان پستها را پايين آوردند و هر شخصي به خود اجازه داد وزير ، وكيل و معاون شود و حالا هم افرادی كه البته خودشان هم ميدانند اندازه اين پست ها نيستند و مي خواهند حداقل رييس سازمان سينمايي شوند و اگر اين اتفاق رخ دهد يك فاجعه بزرگ فرهنگي بوجود مي آيد! البته در اين زمينه اشخاص ديگري نيز به شما معرفي ميشوند كه در شمايل يك مجسمه، منفعل عمل كرده و خودشان آنها را از بيرون هدايت ميكنند البته از آنان به اصطلاح به عنوان چهره بلندآوازه عرصه هنر نام ميبرند که طبل توخالی است.

 

برخلاف پروپاگاندای این جماعت سهم‌خواه و تمامیت‌طلب، بودند اشخاصی که در وزارت فرهنگ، مشغول به خدمت بودند و با اهالی سینما، بیشترین تعامل و همراهی را داشتند و توانستند در دوره کرونا، علمکرد خوبی از خود نشان داده و با یک هدایت هوشمندانه، نگذاشتند سینما تعطیل شود. طبیعتا چنین افرادی که در آن موقعیت بحرانی توانستند کشتی سینما را سالم به مقصد برسانند، شایستگی و قدرت نشستن بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز را دارند و بیشتر از هر گزینه دیگری، دغدغه تعالی سینما و بیش از ۵ هزار خانواده فعال در آن را دارند و این در حالیست که جماعت سهم خواه با یک کودتای شبانه و حذف افراد شایسته و بدون توجه به آرای اهالی فرهنگ و اعضای کارگروه،افرادی که مدنظرشان بود در لیست وزرا تغییر دادند تا به امیال و اهداف شوم شان برسند!!

 

اینجانب به عنوان کسی که پس از ۷ سال در انتخابات شرکت کرده و به شما رای داده و فارغ از آن، بسیاری از کسانی که نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند را قانع کرده تا به مسعود پزشکیان که خواهان تغییر است رای دهند، از شما درخواست دلسوزانه می‌کنم تا بازمانده‌های دهه ۶۰ را از اطراف خود دور کنید چون این جماعت محدود، هیچ جایگاه و محبوبیتی در سینما ندارند و در تلاش هستند تا خود را به عنوان متولیان پشت‌پرده سینما و خانه سینما مطرح کنند.

مطمئن باشید که اینها، یک گروه اندک هستند که حقوق مردمی که شما از آنها دم می‌زنید را ضایع کرده و به دنبال تداوم رانت‌خواری خود هستند.  به شما اطمینان می دهم این جماعت رانت خوار در بخش فرهنگ چه  آسیب ها و خسارت هایی که به شما تحمیل نکنند.

 

این مکتوب بماند برای شما از جانب شخصی که دوستدار شما و دوستدار سینماست…

 

فاعتبرو یا اولی‌الابصار

 

محمدحسین فرح‌بخش؛ تهیه‌کننده و کارگردان سینما